måndag 11 februari 2008

Pärlvirkningskurs



Förra året var jag på pärlvirkningskurs hos ABF. Kan det bli bättre, både virkning och pärlor?!

Som kursledare hade vi en tjej från Crystal Drops som visade tre olika möjligheter att göra smycken. Det första var en väldigt enkel variant där man virkar smygmaskor runt 1, 3, 5 osv pärlor. Antal pärlor ska alltid vara ojämt för att få det snyggt. Den andra varianten var en samisk design där man virkar i spiral med 1 - 4 olika färger. Den gillade jag så jag har testat både att göra armband och halsband med den tekniken, se översta bilden. Den sista designen vi fick prova kommer från Tyskland. Här har man lite större pärlor i en eller två färger samt en färg av dom små. Den blev alldeles för klumpigt att använda så jag gjorde klart den enbart för skojs skull.

Man virkar med tunn bomullstråd och en virknål av storlek 0,75 - 1,00. Eftersom det är en tygtråd så kommer inte smycket att hålla i all evighet men den stora fördelen är att när man är klar så kan man färga tråden i den färg som passar, som färg går vanlig textilfärg bra att använda.

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Hej -kul att jag hittat hit! Så många bra pärliga tips..Fin helg//Eva